måndag 19 oktober 2015

Surpris


Under vår amerikanska blåbärsbuske sitter det två ruggar av primula sieboldii, en rosa och en vit, väldigt trevliga vivor som fröar av sig och blir flera. I somras hittade jag ovanligt många småplantor under blåbäret, och skolade in ett tiotal, för att ha till nästa plantbyte.

Häromdagen tittade jag till småplantorna. De hade blivit riktigt stora! Stora friskt gröna blad – det blev nästan trångt i babylandet. Så jag tänkte flytta om de flesta till övervintring i grönsakslandet, där det ju var tomt nu för säsongen. Men vad nu? Det var ju taggar under bladen? Stora, vassa sådana. ??? Den vita bolltisteln stod visserligen i närheten av blåbärsbusken, men den har inte alls sådana blad.

Så ramlade polletten ned. För ett par år sedan hade jag en kardvädd i en urna, inte så långt ifrån blåbäret. Det är kardväddsplantor! Lång näsa fick jag! Fast de får väl komma med på plantbytet i alla fall, nu med etiketten kardvädd…

Om någon fått en primulaplanta av mig under året – titta gärna till den lite och kolla så den inte har fått taggar, en riktig Dr Jekyll/Mr Hyde-blomma! Kanske vill du flytta den ifrån primularabatten till stora-växter-landet, där du har meterhöga plantor… De får en rosa kotteliknande blomma, som blommar från mitten och uppåt resp nedåt. Fast de är ju också vackra!

Letade på Nätet efter kardvädd och hittade några frågor på ett Trädgårdsforum.

Fråga: Fick en planta som skulle vara kardvädd, men nu har den fått enorma blad, som det är piggar på! Ser faktiskt ut som förväxta primulablad med piggar på båda sidor. Verkar snarare som någon slags tistel. Vad är det jag har fått egentligen?
Svar 1: Du har just gett en utmärkt beskrivning på hur ett kardväddblad ser ut.
Svar 2: Visst har du en kardvädd. Så himla taggig så tistlar ligger långt i lä!

Visst är det spännande att vara trädgårdsodlare?!
 

/  Else-Marie
 
 
 
Rosa o vita vivor, primula sieboldii
 

Inte stor likhet med den pampiga kardvädden!
 
 
.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar