lördag 17 april 2010

Trädgårdsmässan - ros och ris


Årets trädgårdsmässa innehöll massor av kreativitet, roliga produkter och vackra växter. Men det fanns faktiskt även sånt som jag inte tyckte var så bra. Det är några växtkreatörer som jag beundrar mycket, och har följt genom åren, beundrande och förundrad över allt nytänkande, fritt skapande och den skönhetssträvan de stått för. Jag tänker nu på bl a Ulf Nordfjell, som har gjort "Skogens trädgård" i Wij och som stod för det lovordade Linné-bidraget på Chelsea Flower Show för några år sedan. Det bidrag som sedan flyttades till Göteborgs Botaniska, där det prydde entrén med den äran.

Nordfjell Collections "Trädgårdsrum" precis utanför A-hallen blev därför en besvikelse för mig. Sparsmakat? Nej, intill utslätning i så fall! Det kändes bara som ett hopkok av gamla succéer - det som har gått bra förut kan väl gå bra nu också. Något ska vi väl ha med... Totalt oinspirerat! Det känns extra tråkigt när ens "idoler" inte motsvarar förväntningarna.

En annan blomsterikon är Gunnar Kaj, som bland mycket annat står för de ljuvliga blomsterarrangemangen till Nobel-middagen varje år. Jag såg fram emot att se vad han skulle hitta på, på temat "Klänningen och buketten", underförstått brud- dito, där han ställde ut i Wijs monter, Ockelbo. Men vad hittade man där? Jo, Gunnar Kajs bukett var det väl inget större fel på - men sammanhanget! Mitt under en stor hängande "kjol" av torrt ris, påminnande mer om en riskoja, där stod buketten. Billigt, hållbart björksly, som klarar sig helt utan tillsyn och som man slipper vattna... Inte var det väl så de hade diskuterat?! Det var ändå visionen jag fick av denna kjol. "Less is more" är en god devis - men "too little" är definitivt inte bra det heller! Det arrangemanget vill jag verkligen skänka ett stort björkris!

Monter: Nordfjell collection


Brudbukett mitt under "riskoja"

Björkriskjolen

Som tur är fanns det ju mängder av fina montrar att strö rosor över också! Exempelvis är floristerna alltid en glädjekälla, med påhittiga och vackra växtsammansättningar. Rena gottebutikerna för oss som älskar blommor - också i form av konstfärdiga arrangemang! Även trädgårdsutbildningarna brukar släppa loss skaparglädjen i sådana här sammanhang. Där hade t ex Säbyholmsskolan på ena sidan av montern en mycket modern trädgård, och på den andra en gammaldags stugträdgård med rosor och grönsakstäppa. Kul idé!


/ eo




Rosor åt floristerna!

Fantasiblomster

Muffinsarna blir bara större och större!

Arrangemang hos Elitfloristen

Blomma av fjädrar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar