fredag 19 februari 2010

Vad är det för fel på talgbollarna?


Förr om åren har det brukat vara kö av fåglar till talgbollshållaren, men i år, redan i höstas faktiskt, var fåglarna helt ointresserade. Vi trodde först att de måste vänja sig igen vid stolpen med talgbollsautomaten, som ju står i garaget under sommarsäsongen. Men tiden gick - och matgästerna var lika kallsinniga. Fortfarande är det ytterst sällan man över huvud taget ser en fågel sitta där.

Solrosfröna har varit desto större åtgång på, där är det en strid ström av hungriga. Och vid äpplena, och jordnötterna. Även blåmesar och talgoxar äter ju av fröna - men de brukar ju vara alldeles tokiga i talgbollar!

Nu har jag läst i tidningen att detta fenomen har iakttagits på flera håll i landet. Och jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseet tror att det helt enkelt är kvaliteten på talgbollarna som är dålig, de är antagligen för gamla. Importörerna av talgbollar å sin sida tror att det kanske varit för kallt - men det tror inte biologen Lars-Åke Janzon alls. Det brukar ju vara kallt så här års - det måste bero på något annat. Och jag håller med!

Nu har jag tänkt prova lite "hemlagad husmanskost" för fåglar - d v s smälta fett och fylla med frön, havregryn, russin och nötter. Recept (flera olika) har jag hittat på Nätet. Om det är hyfsat enkelt att åstadkomma, och framför allt - om fåglarna verkar tycka bättre om hemlagat - så återkommer jag med receptet!

Nog är det väl rena pippin att talgbollarna blir kvar i hinken på terrassen?!


/ eo


Härligt med tulpaner. Och gott doftar de också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar