söndag 17 november 2013

ÅRETS MUNKTELLGRANAR


På Munktellarenan har ju varit en bomässa i helgen, och i samband med den tittade vi även på årets Munktellgranar som stod uppställda där. Eleverna från Folkhögskolan har fått skapa fritt, och temat i år var demokrati. Sedan är det upp till alla som vill att rösta fram sin favorit! Lappar finns på Munktell-arenan och en låda att lägga dem i.

Den jag tyckte var finast var ändå inte den jag röstade på – nr 3 som var gjord av gamla plåtburkar. Ett riktigt konstverk! Och ovanför satt en skylt som berättade om konstnärens intentioner. Men ska man gå på årets tema tyckte jag att nr 5 var jättebra – en fin gran av papp som klätts med rosa, gula, vita och blå röstsedlar från allehanda partier! Både snyggt och passande.

Men tycke och smak är ju olika, så många tycker säkert annorlunda!

I trädgården finns nu inte mycket kvar att plocka in i vaser, men några vackra nyponkvistar med vilda nypon och lite röda kornellkvistar fick i alla fall komma in. Och när jag tittade närmare på nyponriset så såg jag att vårens små söta knoppar redan ligger fullt beredda att komma igång! Kärleksörterna är ju tacksamma, och finns fortfarande att plocka av, den vanligaste sorten. Av de andra lite roligare kärleksörterna i trädgården plockade jag in några stjälkar när de var fina – och nu har de fått rötter i vasen! Sånt är kul, och jag ska förstås försöka kruka in dem också. Kanske får jag sätta ut dem till våren!


/  eo

(Om man klickar i bilden blir den lite förstorad!
(Ett annat sätt är att trycka på Ctrl och sedan scrolla med hjulet på musen
Då blir både bild och text förstorad så mycket man vill...)


Nr 1. "Omkastad demokrati"


Nr 2. "Vem nappar du på"


Nr 3. "Folke" (folket...) 


Nr 4. "Rösta på mig!"


Nr 5. "Demo"


Närbild på nr 5


Nr 6. The wicked witch of freedom
(Gran??)

Nr 7. "Det blir aldrig som man har tänkt sig"


Nr 8. "Gransamverkan"


Nyponkvistar och korneller


Vårens knoppar är redan på gång!


Tre kärleksörter som stått i vatten och fått rötter


Inte prunkande - men fina ändå!

.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar