torsdag 31 oktober 2013

Halloween


Att fira Halloween med ungar som klär ut sig och vill ha godis vid dörren har väl inte blivit så vanligt i Sverige. Mera vanligt är det väl att man ordnar maskerader och pyntar med lite spindlar och fladdermöss på förskolor och skolor och ett och annat barn/ungdomskalas. Själv passade jag på att roa mig med att skära ut ett ansikte i en prydnadspumpa. Och så ska det förstås sitta ett ljus i! I hobbyrummet fanns ett par lyktor i form av fuskpumpor, och de fick också komma fram. Så idag firar vi i alla fall lite Halloween här på Duvtorpsvägen!

För några veckor sedan planterade jag några höstblommande lökar – och otroligt nog har både rosa och vita tidlösablommor redan kommit upp och blommar så rart!

Fåglarna i vår trädgård är redan på hugget och äter talgbollar och jordnötter för glatta livet. Nu har vi upptäckt att en ny fågelgäst nog har bidragit till den stora åtgången. Vi har haft en nötkråka på besök! Aldrig förr har vi sett en sådan i trädgården, faktum är att jag aldrig sett en sådan förr över huvud taget. Först trodde jag att det var en rovfågel, för den var så pass stor, men den hade ju inte någon rovfågelnäbb. Så jag gick igenom fågelboken och hittade den till slut – utan tvekan en nötkråka! Jättekul!

Vi får väl bunkra upp med jordnötter!



/  eo

(  Bilden blir större om du klickar i den! )

Vita rara tidlöseknoppar


Den rosa tidlösan står också i knopp


Vackert prickig nötkråka med brun mössa


I profil syntes kråknäbben bra


Fuskpumpor med levande ljus


En liten prydnadspumpa på bordet


Glad Halloween tillönskas!!

.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar