måndag 7 oktober 2013

Brittsommar


Som ofta på hösten har vi nu några dagar med varmt och soligt väder, s k Brittsommar. Väldigt lämpligt idag, när faktiskt Britt, Britta och Birgitta firar namnsdag! (Och ska man gå efter klockan så har vi faktiskt ytterligare tre veckor Sommartid…)

Ute blommar höstastrarna, och höstkragen och gentianorna har just slagit ut. Sedan är det nog inte mycket trädgårdsblomning kvar att vänta på – möjligen någon liten julros före jul, om man har tur.

Solskenet förstärker lite extra de strålande färgerna på buskar och träd, och för den delen på en del perenner också. Häckoxbär, berberishäckar, aroniabuskar, björkspireor, rönnar och lönnar - alla står och formligen lyser med sina gula, orange och röda färger.

Vår knasiga björk är än så länge bara gul-och-grön-strimmig, men dvärgbenveden är som allra vackrast nu.

Höstkrokusarna blommar – och nu har jag just petat ner några av den vita sorten också, inköpta på STA häromdagen, där föreläsaren Liese hade med sig en hel lökbutik att handla från. De hinner nog inte blomma i år, men jag ser fram emot nästa!

Tidlösa hade de också till försäljning – sådana hade varken Plantagen eller Blomsterlandet till försäljning i år. Jag köpte några som jag planterat för framtiden – och så sparade jag en rosalila som jag bara lagt på ett fat, och där får den ligga utan både jord och vatten. Och jag ser redan att blomman inte är långt borta alls… Det var jättelänge sedan jag drev en tidlösa i blom inne!

Klädd i tröja och med filt om benen ska man nog kunna fika ute ett tag till på altanen. Där luktar det så gott från äpplelådorna nu!


/  eo

(För att förstora - klicka i bilden!)

Lönnar vid f d Försvarsgården vid Eskilshemsplan


Rönn och lönn i rosa, gult och grönt


Vackert mönstrat lönnlöv


Björkspireor som häck med färggranna grannar


Härliga häckoxbär med svarta pärlor


En del kvistar är fortfarande gröna


Lönnar i allehanda färger


Gissningsvis en ullungrönn


Gentianan. Inte mycket är blåare!


Rosa höstkrage, just utslagen


Aklejruta och funkia med fina höstfärger


Benveden lyser rosaröd mot veronikans limefärg


Milt ljusgul magnolia med grön buskpion bakom


Björken har inte riktigt bestämt sig än - den 
har några grenar i grönt, några i gult....

.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar