söndag 12 februari 2012

Faran med fina fönster

.
Våra fönster blev putsade till jul och det är ju alltid trevligt. Men det finns nackdelar med allting. Under den senaste månaden har två fåglar flugit rakt in i dem!

Den första, en sidensvans, krockade med en rejäl duns, och det var inte mycket liv i den när vi tog in den. Den överlevde inte heller.

Den andra - även den en sidensvans - flög rakt på köksfönstret när vi åt frukost härom dagen. Nille hämtade in den och den mådde förstås inte alls bra. Hjärtat gick i racerfart. Det lilla huvudet var ganska sladdrigt. Vi lyfte ut katten och jag gjorde i ordning en korg med hopknölat tidningspapper i botten, så den skulle ha något att stödja sig emot. Sedan fick den stå i eget rum med dörren stängd - så att Tussilago kunde få komma in igen...

Det är inte mycket jag minns från den obligatoriska sjukvårdsutbildningen för 18-åriga kvinnor, som man gick igenom för ett antal år sedan, men att olycksfall skulle få Värme-Vila-Vänlighet, det minns jag i alla fall. Och det var ju också det enda jag kunde erbjuda den. Ja, och så skydd emot flygande och smygande rovdjur förstås...

Jag tittade till den lite då och då. Den verkade mest sova, och brydde sig inte om att jag pysslade i närheten.

Efter några timmar började den lyfta upp huvudet, och verka en aning piggare - men något äpple var den inte intresserad av.

Jag skulle gå iväg på ett studiebesök, men tittade till pippin strax innan. Då flög den ett par decimeter och satte sig på piedestalen bredvid. Försiktigt tog jag den i handen och satte ut den i granriskransen på förstubron. Där satt den och poserade med huvudet på sned och den fina tofsen i vädret, men innan jag hann hämta kameran så satt den redan på trappräcket och sedan flög den - över hela trädgården och högst upp i den stora granen. Glad var jag - och säkert ännu gladare var den lilla fågeln!

Happy End den här gången!

/  eo

Det var inte mycket med den


Den verkade sova mest


Nu börjar sidensvansen se lite piggare ut


Dags att förena sig med kompisarna igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar