lördag 27 augusti 2011

Göteborg - något för trädgårdsälskare

Vi hade sån tur på vår resa att vädret var fint hela tiden - utom när vi satt i bussen några gånger. Det kan ju inte hjälpas att det är väldigt viktigt. Och inget kan man ju göra åt det annars! (Ja, ja, klä sig för regn, men ändå...) Så det blev många fotografier tagna!

Först besöktes Tage Andersens Gunillaberg i Bottnaryd. Han är ju bl a florist, konstnär och konditor och allt det märks på hans fina besöksgård. Och så finns det alla möjliga djur i hagarna. Hästar, kor, getter, vietnamesiska grisar och höns. Och alla bidrog till skönhetsintrycket - och underhållningen. Det låg nämligen några svarta nassar inne i sin stia och sov - och snarkade storligen...

Aldrig förr hade vi väl heller sett en hel äng med liljor! ljuva och doftande. Vi åker gärna tillbaka till Gunillaberg!

Hotell Palace låg på gångavstånd från Trädgårdsföreningens Park, där vi bjöds på deras berömda hemlagade köttbullar i gräddsås i Rosenkaféet, innan vi kunde botanisera i rosariet, växthuset och planteringarna. Det fanns extra mycket att se den här kvällen, eftersom Göteborgs-kalaset pågick samtidigt, med massor av program, särskilt för barn, i parken.

När parken stängdes åkte vi vidare till Liseberg, som även har en avdelning som heter Lustgårdarna, dit man kan ta sig via en lång trappa... Man kunde förstås även förlusta sig på annat sätt på Liseberg - allt var ju igång. Efter demokratisk röstning bestämdes att bussen skulle återgå till hotellet kl 20.30 - och de som inte ville åka med då promenerade själva hem när de tröttnade - en promenad på cirka en halv timma.

Vi var några stycken som upptäckte en annan, ny, pärla på Liseberg, Evert Taube-museet. Det kostar ingenting extra att besöka, och var absolut sevärt. Inget gammalt dammigt museum där inte! Man åkte upp med hissen, och fick sedan uppleva Taubes Vinga med film på rundad vägg, fast man stod upp vid en reling, ungefär som på ett båtdäck. Sedan gick man vidare genom rummen som illustrerade Evert Taube och hans verk på väldigt kreativa och underhållande sätt. Både roande och intressant!

Jättekul var det också att titta på alla som åkte i de runda flottarna i den lilla bäcken, med vatten som stänkte och skuttade överallt. Tur att det var en varm kväll!

Gustaf Adolfs torg låg nära vårt hotell, så flera stycken tog sig en kvällspromenad dit också bland alla glada göteborgare. Det fanns stånd med det mesta - vi skaffade oss några priser till tipsfrågorna på bussen, och som vinster till lotteriet. Och så provade vi på lite olika saker från alla matstånden. Något litet till barnbarnen blev det också...

Hotellets frukostmatsal var en glad överraskning, en gammal pampig lokal, med fönster ut mot torget. En bra frukost var det också, med lagom av allt. (Fast man behövde nästan en karta för att hitta dit...)

Botaniska Trädgården var det självklara målet efter frukost. Där hade vi förmiddagen på oss att beundra Klippträdgården, perennarabatterna vid restaurangen, de innehållsrika växthusen och de lockande växtvagnarna vid butiken. Och alla dahliorna efter gångvägen! En god laxlunch vid Botaniska Paviljongen hann vi också med. Fast det är klart att man får prioritera vad man vill titta på mest noggrant, en förmiddag försvinner så lätt... Vi återkommer, Botan!

Dags att motvilligt lämna Göteborg... På hemvägen gjorde vi ett stopp hos Hannu Sarenström i Hällekis på Kinnekulle, känd författare och trädgårdsinspiratör. En spännande trädgård, med många oväntade trädgårdsprydnader - t ex en gravsten... Fast den var förstås aldrig använd, och den var mycket stämningsfull i gräset under träden. Katter tycker han också om - hade tre stycken. Och så skriver han ju om och uppskattar mat, så kryddodlingar fanns nära huset. De kritvita himalabjörkarna är det nog många som känner igen från trädgårdsprogram i TV. Många passade på att skaffa sig böcker med hans signatur i också.

På Liseberg var det gratis inträde just den kväll vi var där, så då bestämde reseledningen att istället bjuda på förtäringen på sista stoppet på hemvägen. Chauffören Anders hade tidigare varit vid en restaurang med vacker utsikt vid Torsö-bron, så dit ställde vi kosan sedan. Fläskkotlett med god sås stod färdigt åt oss där.

Inte många hade varit här tidigare, så vi tog en tur i omgivningarna efteråt. Tosterå är en stor ö, och bron hade invigt med pompa och ståt. I Mariestads Kommun har man tydligen humor. Man hade vid tillfället även rest en runsten, med runor förstås, men denna förklarande text stod på en skylt bredvid.
"Roger byggde bro över sundet åt Per-Anders och Bengt. Birger var hövding över folket. Stig ristade runorna". Som ytterligare förklaring stod även: "Roger = Roger Westberg, platschef PEAB; Per-Anders = Per-Anders Örtendal, gen.dir. Vägverket; Birger = Birger Bäckström, landshövning Skaraborg samt Stig = Stig Lagergren, kommunalråd Mariestad." Mera sånt inom kommunalpolitiken, tack!

Hemma i Eskilstuna var vi runt halv 9 på kvällen, många med souvenirer i form av växter ifrån Botan. Sedan gäller det att ta hand om alla foton...

/  eo

På Gunillaberg kunde man se detta:

Några av djuren på Gunillaberg

Tage  Andersen själv

Urna med växande grönt på

Även fågelburar kan vara konst

En hel äng med liljor

I Göteborg besöktes Trädgårdsföreninges Park och Lisebergs Lustgårdar:

En underbart doftande Brinessa-ros

I Trädgårdsföreningen var det full fart

Lisebergs Lustgårdar med vacker bro

Utsmyckad trappa

Genom trappräcket

Rikt blommande clematis

I motljuset lyser funkiablad och höstflox

Nästan som i en saga...

Göteborgs Botaniska har så mycket fint att visa upp!

Entrén med sina runda rabatter

Simon Irvines lövkapell med blommor och pumpor

Årets motiv vid spegeldammen

Alla dessa fantastiska dahlior! Den här hette Mambo

Myggviska - det var väl ett roligt namn! Fanns i växthuset

Sista resmålet var till Hannu Sarenström på Kinnekulle:

Restaurang med fin utsikt

Runsten vid Tosterö-bron

Höstanemoner
Höstanemoner fanns ju hos Hannu och finns även i vår egen trädgård, men nu har det kommit nya fina sorter även av sådana. Karin Larsson på Decoflor har just fått in två nya sorter, en vit och en rosa. De kostar normalt 149:-, men för oss i föreningen tar hon 130:-, så glöm inte att nämna det i så fall!

Här kan du i alla fall beundra dem digitalt!