söndag 31 oktober 2010

Mossigt

.
Mossa, mossa, på er allihop! Säger jag, som Nicke Lilltroll...

En del mossor är fridlysta, och får förstås inte plockas, men vi är ju ganska många som har en liten guldgruva så här års i vår gräsmatta... Mossa att använda som jordtäckning i blomgrupper, eller för att använda till lite annat pynt.

Det som vi ibland kallar vitmossa, och stoppar i adventsljusstaken, ska rätteligen heta fönsterlav, har jag lärt mig på Nätet, eller renlav eller vitlav.

Men vad är då vitmossa? Jo, det är en av de mycket vanliga sorterna, som jag bl a har i min gräsmatta!

När jag nyligen samlade ihop mossa från kanterna av gräsmattan, innan frosten sätter till igen, så upptäckte jag att det jag helt vårdslöst kallat "mossa", faktiskt bestod av minst tre olika sorter! Och många flera finns det i skogen!

Om man plockar mossor och lavar i skogen är det viktigt att man inte plockar stora mängder på ett och samma ställe, för de växer väldigt långsamt - särskilt lavarna - och det tar lång tid att fylla igen hålen efter oss.

Fönsterlaven (den lurviga vita i julgrupperna) är inte fridlyst, men man får bara plocka lite för eget bruk, inte samla ihop i mängder till försäljning.

Den som har egna mossresurser hemma i trädgården, och plockar en del av grönskan i en plastpåse, kan lämpligen förvara den på altanen så länge, så att den inte är torr och tråkig när man vill använda den. (Fast den går ju även att duscha, om den torkat till.)

Man kan förstås använda mossa redan nu, tillsammans med ljung eller annat, som pryder urnorna utomhus.

Grönt är skönt!

/  eo


Nyskördad mossa, som visade sig vara av flera sorter

Mossa direkt ur gräsmattan

Bergklomossa, plockad på cementplattorna

Vitmossa - så ser den ut!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar