söndag 16 maj 2010

Majestätsbrott?

I min trädgård är risken stor just nu för attentat mot KUNGSängsliljor, KEJSARkronor - och även krolliljor och andra lite ädlare liljor. (Dock är tydligen dagliljorna fredade.) Det är den årliga invasionen av de små röda angriparna - liljebaggarna.

Hungriga och signalröda sitter de där och hukar i bladvecken, gärna två och två... Jag går dagliga insamlingsräder, och decimerar stammen med så många jag hinner. För att undvika att mina liljor blir helt kalätna (som jag varit med om) - och för att förekomma de uräckliga äggsamlingarna som annars blir följden, de som baggarna gömmer under bladen i slibbiga klickar av sin egen träck. Säkert missar jag åtskilliga små odjur men man får ju försvara sig så gott man kan!

/  eo

Nog är de ståtliga, kejsarkronorna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar