fredag 22 januari 2010

Fåglar i trädgården


Nu har även Trädgårdsföreningens Julhemsida "dansat ut julen", d v s den är bortplockad från Nätet. Eftersom det även fanns några länkar där till sidor med fågelmatningstips så passar jag på att ge adresserna även här:

http://www.jagareforbundet.se/akila/default.asp?pageid=13709
och
http://wildlifegarden.se/vadater.html

Konstigt nog denna vinter så verkar fåglarna inte alls vara intresserade av våra talgbollar, medan däremot säcken med solrosfrön krymper med raketfart. Även de solroshuvuden som vi själva sparade i höstas är populära att picka ur. På andra plats på favoritmenyn ligger jordnötterna. Äpplena, som står i en trälåda på altanen, börjar se ganska bedagade ut, men vi lägger ut av dem till koltrasten, som äter dem med största förtjusning. T o m de som är svarta! (Ja, de är förstås inte mögliga...)

Längs Västergatan har de beskurit de nya alléträden, kärrek. Jag undrar om inte några kvistar därifrån skulle vara jättefina att driva inne?....

Just nu nöjer jag mig med krokuskrukan - också den ett vårtecken!


/ eo

Det är mina äpplen, tycker koltrasten, som just jagat iväg björktrasten


Små blommor - men rara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar