torsdag 1 januari 2009

Prosit Neujahr!

Nej - det är inte fråga om någon helgförkylning, utan bara en hjärtlig nyårshälsning på österrikiska!

Som vanligt bänkade jag mig kl 12.00 på Nyårsdagen framför teven, för att få vara med om nyårskoncerten från Musikverein i Wien. Mest Strauss-musik, men även lite annat från tiden.

För första gången var Daniel Barenboim dirigent för symfoniorkesterns nyårskoncert - och det med den äran. Tre balett-illustrationer fick vi också, med vackra klänningar och i tjusig slottsmiljö. Den allra sista lilla baletten bestod av sex änglabarn (jodå, med vingar och allt) från operabalettens barnsektion. Till slut dansade de t o m in i Musikverein bland publiken. Mycket charmigt!

En av anledningarna till att jag varje år parkerar mig framför teven är även blomsterarrangemangen i den vackra Gyllene Salen. De kommer - liksom Nobel-festens - från San Remo. I år gick det mest i orange-gult-rött. Orange strelitzor, röda anemoner, gula rosor... Fast som alltid klagar jag ju över att man får se alldeles för lite närbilder på blommorna!



Takmålningarna går inte av för hackor de heller!


Som slutkläm kommer alltid Radetzky-marschen, där publiken får delta med handklappningar i takt - på signaler från dirigenten. Även vi hemma i soffan klappar förstås i takt!


En annan liten rolighet i år var en nyhet. Strauss tyckte en gång att fursten hade kört helt slut på sin symfoniorkester och gjorde ett litet musikaliskt debattinlägg. Hur då? Jo, han skrev ett helt nytt litet stycke, och på slutet ska orkestermedlemmarna gå sin väg, en efter en. Någon småsprang... Och dirigenten ska hålla god min och låtsas att han inget begriper! Till slut hade han bara två förstafioler kvar... Tills även de övergav honom! Till publikens jubel. Det sägs att fursten förstod piken och genast lät orkestern få en lång och värförtjänt semester, då när det begav sig.


Bilderna har jag lånat från webbtidningen oe24.at


Copyright Apa/Georg Hochmuth



Den som har läst tyska i skolan - och inte glömt bort alltihop - kan även läsa lite mer om koncerten på deras hemsida - länken nedan.


http://www.oe24.at/kultur/Ovationen_fuer_Daniel_Barenboim_411185.ece


Det nya året har börjat bra!


/ emo




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar