onsdag 21 januari 2015

Årets första bukett


Hyacinter och julstjärnor i all ära – men nu kände jag för lite nytt åtminstone i en enda liten vas. Några blommor fanns förstås inte i trädgården (säkert är det någon som har blommande julrosor?) men när jag gick en runda hittade jag faktiskt lite fina blad – av 15 olika sorters växter! Mest blad av olika heuchera och några nävor men det fanns även ett par små fetbladsväxter, en laxrosa liten benved, hasselört, prickiga blad av en skuggbräcka, silvergrå plister och några små timjantussar. Det får väl duga så länge – det är ju faktiskt bara januari!

Till helgen är det sedvanlig fågelräkning. Som det ser ut nu blir det nog samma sorter som ifjol att rapportera – men man kan ju alltid hoppas att det dyker upp några trevliga gäster i form av sidensvansar, eller grönfink eller gråsiska. Kanske t o m en domherre, om jag nu ändå ska önska mig!

Vad tomt och mörkt det är i alla fönster efter gatan nu, när adventsstjärnor och ljusstakar är bortplockade! Hos oss står fortfarande adventsstakarna kvar, fast till helgen får väl även jag ge mig och plocka fram ordinarie fönsterlampor istället. Men det blir inte det samma!


 /  eo

  (  Lite större bild? Klicka på fotot!  )

Sån tur att det finns olika färger och former på blad också!


Plistret och benveden lyser av sig...


Skinksvålen var livligt uppskattad av hackspetten


Dags för tulpaner!

.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar