tisdag 10 januari 2012

Snittblommor - på mitt sätt

.
När det inte finns några snittblommor att plocka i trädgården - ja då plockar jag blommor i blomkrukorna istället!

En vit multiflorahyacint, med hela tio ljuvligt doftande klasar, som började ramla iväg åt alla håll, klippte jag helt av och satte i vas. Lika vackra är de där - och doftar lika härligt! Juvelorkidén som hade fem fina smala blomstänglar hade gömt en av dem bakom gardinen - då plockade jag helt sonika även den som "gömde sig" och satte den i vas, så att man kommer åt att beundra de fina små blommorna ... (Juvelorkidé - sådana där orkidéer som har lite randiga vinröda blad, sitter i vanlig jord, och vattnas nästan som vanliga krukväxter.)

Palettblad - rumsnässlor - plockar jag också gärna. De står jättelänge som grönska och brukar t o m få rötter. Röda, gröna, rosa - de ger färg i vasen även utan några blommor.

Visst är det skönt att veta att ljuset nu har vänt - inte med många minuter än så länge, men det går i alla fall åt rätt håll! (Solen gick idag upp 8 minuter tidigare än den 1/1 och gick ned 15 minuter senare än vid nyår. Vi har alltså redan vunnit 23 minuter extra dagsljus!) Att solen står lågt var lätt att se när jag gick hem ifrån sta'n - min skugga var nog 10 meter lång! Tala om att vara långbent!

/  eo

Hela tio doftande blomstjälkar från en enda lök

Juvelorkidén fick "sambo" med en tallkvist

Nog tål den att ses på nära håll!

Man tager vad man haver...

Långbent var ordet!

.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar