onsdag 9 februari 2011

Lökar inomhus

.
Förgäves tittar jag i rabatterna efter några små blad som kan tänkas bli snödroppar eller vintergäck, men förgäves. Det är ju tur att det finns fördrivna lökar att köpa! Krokusarna är jätterara, och likaså små fina pärlhyacinter.

Även andra lökväxter kan man glädjas åt. Några kvarblivna matlökar från i höstas har skjutit gröna skott, och dem har jag placerat i små "lökglas", där de har fått rötter, och skotten växer. Att bara titta på eller att klippa av som krydda.

Amaryllisar har också varit billiga ett tag, 25:- är ju inte dyrt. Jag hittade jättefina stora lökar för ett par veckor sedan på Växtriket (nu fanns det nog mest vanliga röda kvar). En dubbel röd och en härlig jättelök med stora mörkröda blommor kunde jag bara inte motstå. Stjälken var så lång att den låg ned på hyllan, men den klippte jag ju av hemma och satte i vas. Och nu kommer ytterligare en fin knopp. Det är så roligt att följa hur de utvecklas - och slutligen slår ut i en härlig blomma!

På måndag är det Alla hjärtans dag - då kan det kanske passa med något vårlikt på bordet!

/  eo

Tre små lökar som vill börja växa


Avskuren amaryllis i vasen - i bakgrunden växer stängel nr två


Pampig var ordet!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar