torsdag 28 maj 2009

Key Lime Pie


En av mina favoritheucheror (alunrot) är den här - Key Lime Pie. Härligt gulgröna blad och sedan ljusrosa blommor till.

Namnet kommer av en maträtt från Key West, USA, som också låter väldigt trevlig... Det här receptet hittade jag på Matplatsen.org:

300 g digestivekex
100 g flytande margarin
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 burk kondenserad mjölk
4 äggulor
1 dl färskpressad limejuice

Blanda kex, margarin, socker och kanel i en mixer och kör till en smulig massa. Dryck ut degen i en form med löstagbar kant och grädda 5 min i 200 grader. Låt svalna.

Rör ihop (vispa ej!) den kondenserade mjölken med äggulorna och limejuicen och häll smeten i pajskalet. Låt stå i kylen minst 4 timmar (gärna över natten). Garnera gärna med tunna limeskivor och servera med lättvispad grädde.

Visst låter det gott? Knepigast kan nog vara att hitta kondenserad mjölk, men jag vet att jag har sett sådan någonstans - kanske Hemköp?

/ eo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar