fredag 30 januari 2009

Lite ljusare har det allt blivit!

Så skönt det är att dagarna så sakta blir allt ljusare! Räknat från den 1/1 till den 31/1 börjar dagen nu 44 min tidigare på morgonen och så går solen ner 1 tim 5 min senare jämfört med den 1 januari. Det innebär ju att vi får nästan två timmar mera dagsljus! (1 tim 49 min.) Detta gäller Mellansverige. Tittar man på t ex Umeå-trakten så har de visserligen fortfarande nära en timme kortare tid med dagsljus än vi har här - men deras förändring är 2 tim 31 min - och framåt sommaren är det ju istället där som dagarna är längst.

Trollhassel och hybridkejsarolvon har jag sett blomma ute redan, men vår egen trädgård sover djupt. Man får roa sig med annat, som t ex att titta på växter - och djur - inomhus på annat håll. På Universum i Göteborg tog vi nyligen bl a den här bilden:

Härlig grönska i ett akvarierna. Men - är det Näcken själv som står där inne och fotograferar sina blommor och småfiskar? Eller?.....

/emo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar